Titel

Hervormde Gemeente Kamerik

Verslag van Roemeniëreis 2019

Er was een uitnodiging gekomen vanuit de kerk van Chinari, Roemenië. Deze uitnodiging was gekomen omdat het 20 jaar geleden was dat de gemeente zelfstandig is geworden en wij vanuit Kamerik destijds actief waren met de bouw van de pastorie. Vanuit Kamerik zijn we met een 6-tal van 19-24 september 2019 erheen geweest.

Dag 1: Donderdag 19 september zijn we na de koffie vertrokken naar Eindhoven waar we om 16.30 uur een vlucht hadden naar Cluj-Napaco, Roemenië. Omstreeks 20.00 uur (1 uur tijdsverschil) kwamen we aan. Tijdens de voorbereiding hadden we een busje gehuurd en deze stond al klaar. Na een inspectieronde gingen we naar hotel. Bij aankomst waren we nog net op tijd voor het diner. Na een goede nachtrust (inclusief waakhond en krolse katten) waren we klaar voor de volgende dag.

Dag 2: Roemenië heeft een hele mooie natuur en op vrijdag zijn we  naar Turda gegaan, waar een mooie kloof is en we gewandeld hebben. Na een tocht van 3 uur langs water, grotten en prachtige uitzichten gingen we richting Chinari. Wat een verschil met 20 jaar geleden. Even Google Maps aan en de digitale dame wees ons de weg. Onderweg zochten we een hotel en wat schetste onze verbazing; er zat een hotel een dorpje vlak voor Chinari, Curteni. Het hotel en conferentiecentrum was 4 jaar geleden neergezet en dus behoorlijk nieuw. ’s Avonds, na het eten, nog even door Chinari gewandeld. Wat is er een hoop veranderd en toch ook weer veel hetzelfde gebleven.

Dag 3: Zaterdagmorgen om ongeveer 10.00 werden we hartelijk ontvangen in Chinari door ds. Jószef  en zijn vrouw Tünde  in de school. De school is inmiddels geen school meer maar een soort ontmoetingscentrum met een stilteruimte en mortuarium. Overigens is het houten hok met de buitentoiletten (gelukkig) ook verleden tijd en zijn er toiletten aangelegd.
Na de koffie hebben we een ronde gedaan door het dorp. Voor de meer ingewijden. Voor de school langs zijn we het pad omhoog gegaan. Het pad is nu overigens geasfalteerd. Als eerste zijn we het pad richting de begraafplaats omhoog gelopen en gingen we langs bij “de Rus”. Zijn vrouw nodigde ons binnen uit en al snel begrepen we dat haar man 3 maanden geleden was overleden. Ze vond het erg leuk dat we langskwamen. De fotomapjes van 20 jaar geleden kwamen tevoorschijn. Erg leuk om te zien en ja, wat zijn we een stuk ouder geworden. Na de lunch liepen we naar de nieuwe plek waar de zigeuners nu wonen. Hier zie je toch wel een behoorlijk verschil met onze westerse maatstaven. Kinderen op blote voeten zijn geen uitzondering, afval te over en de huizen worden ook niet goed bijgehouden. Terug in het dorp kwamen we veel bekenden tegen zoals Micky, Sandor, Denko en ook Gorsy. Ook zijn we op bezoek geweest bij het “nieuwe” schooltje (kinderdagverblijf). Deze wordt tegenwoordig gebruikt om zigeunerkinderen (en moeders) te onderwijzen. Een bezoekje aan de rivier de Mures kon natuurlijk ook niet achterblijven, maar een duik hebben we dit keer overgeslagen. Hierna zijn we even in de kerk gaan kijken. Hier zagen we gelijk al een punt van zorg. Optrekkend vocht had voor afgebladderde muren gezorgd. Wellicht een nieuw projectje.
Na het avondeten werd in de school een tafeltenniswedstrijd gehouden. Na een intensieve wedstrijd konden wij het helaas niet winnen. Aan het einde van de avond werden we door Tünde  “uitgevent” naar de verschillende woningen waar we de komende 2 nachten zouden slapen.

Dag 4: De volgende dag, zondag, gingen we om naar de kerk. Om 10.30 uur begon deze en ds. Jenö Kiss ging voor. Via hem liepen destijds de contacten, hij spreekt ook Nederlands dus dat is wat makkelijker communiceren. ’s-Middags was er een feestelijke bijeenkomst op het voetbalveld. Voor ons wellicht wat vreemd, maar het was te vergelijken met koningsdag in Kamerik. De organisatie lag bij de 4 kerken in Chinari. Er was ook gratis eten voor een ieder, echte Roemeense Goulash. Smaakte overigens heerlijk. We genoten ook nu weer van het prachtige weer en de leuke contacten. In avond was er een fietswedstrijd voor de kinderen.

Dag 5: De volgende ochtend hebben we na het ontbijt afscheid genomen om door te rijden Sighisoara, een mooi, oud plaatsje in Roemenië. Na een mooie wandeling en hele goede chocomel zijn we doorgereden naar Ludus. Daar woont een Nederlands echtpaar met 4 kinderen, die er een boerderij runt. We begrepen dat ondanks de grotere regelvrijheid het daar ook niet altijd koek en ei is. Het kan dus zomaar gebeuren, dat als je mais klaar is om geoogst te worden,  een ander dat ook al heeft bedacht…. We hadden stroopwafels meegenomen en kruidnoten. Hier waren ze erg blij mee. Na de koffie zijn we verder gereden naar ons hotel in Cluj-Napoca. Wederom een goede maaltijd en ook een goede nachtrust.

Dag 6: De volgende ochtend hebben we een wandeling gemaakt in Cluj-Napoca. Het viel ons op dat we geen zwervers tegenkwamen. Dit lijkt echt wel een verbetering ten opzicht van de jaren 90.. of we hebben niet goed gekeken. De laatste stroopwafels en kruidnoten hebben we geschonken aan een dankbare zigeunerdame. Na de koffie zijn we naar het vliegveld gereden. Het busjes netjes afgetankt om vervolgens op de sokken door de controle te gaan en in te checken.
Na een goede vlucht zijn we weer op Eindhoven geland…  in de regen.

Tot slot

We kunnen terugkijken op een prachtige reis. Veel gesproken met Tünde en Jószef . O.a. over de plannen die ze hebben voor aanpak van het vochtprobleem in de kerk. Zowel de vloer als de muren moeten worden aangepakt. Tünde  wil die zoveel mogelijk doen met “arbeiders” uit de Chinari en/of de omgeving van Chinari. Tünde  gaf aan dat het heel goed lukt om dat zo te regelen. Zo is ook het oude schoolgebouw verbouwd. De grootste uitdaging is om de financiën te vinden om het werk te laten doen.

De diaconie gaat zich beraden of er een mogelijkheid om iets bij te dragen aan de financiën. Dit zou moeten kunnen gezien de banden die we nog hebben vanuit het verleden.

We mogen de hartelijke groeten overbrengen aan u allen vanuit de gemeente Chinari,

Alex van den Boogert, Ferdinand Eikelenboom, Bert van Koerten, Pieter Korver, Teun en Anneke Los